Per començar, podem veure un petit vídeo on surt en Zabala explicant què és una competència.
Zabala descriu una competència com "Aquel conjunto de hablidades, conociemintos y actitudes integrados que permite dar respuesta a problemas nuevos y situaciones también distintas en todos los ámbitos de la vida".
L'idea de competència ha
creat diversos conceptes de ell mateix. Des d'un principi saben que
el terme “competència” va néixer de les empreses, amb la idea
(com abans ha dit Zabala) de resoldre problemes.
Per altra part, anem a
parlar del concepte competència en una persona, es a dir, una
persona NO es competent en sí mateixa, sinó que la persona ha de
demostrar la competència en una situació concreta. Doncs així,
demostraríem el concepte d'en Zabala: una persona es competents quan
es capaç de donar una resposta a un problema en qualsevol situació.
En conseqüència, després
es centrarà en avaluar a la persona en sí, considerant si la seua
resposta ha sigut més o menys competent, es a dir, si el seu grau de
competència es major o menor.
A continuació parlarem de
les diferents competències que hem d'adquirir segons en l'àmbit on
ens trobem. Segons en Zabala, entenem que la formació de tots el
ciutadans té que estar encaminada a que siguin competents per donar
una resposta als problemes que es podem donar en la vida per tal de
millorar la societat, llavors les competències es desenvoluparan en
l'àmbit social, interpersonal, personal i professional.
En l'àmbit social la
persona haurà de ser competent per tal de participar activament en
el desenvolupaments de la societat, intervenint en ella d'una forma
correcta i responsable, valorant-la, comprenent-la, amb la finalitat
de que sigui cada volta més correcta, més democràtica al favor de
tots, més justa i sobretot solidària.
En l'àmbit interpersonal,
la persona caldrà que sigui competent per relacionar-se,
comunicar-se i viure positivament amb els demés, cooperant i
participant en totes les activitats humanes des de la compressió, la
tolerància i la solidaritat.
En l'àmbit personal, hi
haurà que exercir de forma responsable i crítica la autonomia, la
cooperació, la creativitat i la llibertat, a través del coneixement
i la compressió en sí mateix, de la societat i de la natura.
Abans de poder emprendre
aquesta tasca personal, s'haurà d'aprendre a analitzar i interpretar
allò que succeeix al voltant, així utilitzant l'autoconeixement,
l'autoconcepte, l'autoestima i la pròpia autonomia, com a base
essencial de la psicologia en bases del desenvolupament cognitiu.
Per acabar, en l'àmbit professional l'individu deu
ser competent per exercir les tasques professionals adequades a les
seus capacitats, a partir de coneixement i habilitats específiques
de la professió, de forma responsable, flexible i rigorosa, de
manera que li permeti satisfacer les seus motivacions i expectatives
de desenvolupaments professional i personal.
Per tal d'arribar a totes
i cadascuna d'aquestes dimensions, el paper essencial que s'ha de
seguir és el de l'escola, ja que aquesta “ és l'encarrega de
promoure una cultura de solidaritat, justícia, participació,
respecte als demés i a les seues diferencies, i defensa dels sers
humans més dèbils.” (Zabala, 2007) Però sobretot, l'ensenyança
en l'àmbit professional és l'encarregada de facilitar el seus
desenvolupaments , exercint essencialment una funció orientadora que
permeti el reconeixement i la potencialització de cada una de les
seus habilitats segons les seus capacitats i interessos.
Per això com diu en Zabala, el paper de l'escola es molt important, i no sòl per "formar universitaris" sinò per seleccionar-los i mostrar-los les diferents opcions que hi ha, per formar-se a la vida.
Try our slideshow creator at Animoto.
(Fotos realitzades per mi. http://www.flickr.com/photos/andreitaalba/)
No hay comentarios:
Publicar un comentario